събота, 26 ноември 2016 г.

"РАВНОСМЕТКАТА" от СЪМЪРСЕТ МОЪМ












Книгата “Равносметката” е невероятна и автобиографична, изпълнена с философски и дълбоки размишления но отношение на изкуството и човешката творческа същност. Мислите изложени в това произведение са изключително точно, ясно и казани на място чрез майсторското слово на писателя. Тя е последната книга от творческата дейност на Съмърсет Моъм. Неговите размишление и сентенции са залегнали под формата на есета и мемоари, в които се усеща блестящите познания и богатия житейски опит на писателя.
С богатството и красотата на словото тази книга е истински литературен бисер. Отразени са размишленията на писателя по отношение на изкуството във всичките му категории – литература, автори, театър, кино до философията като откровение, дори наставления как се пише качествена литература, включително драматургия и сценарии.
Книгата “Равносметката” е изпълнена с вълнуващи и уникални размишления на база равносметка, с насоченост в полза за изграждането на писателя като качествен творец с изграден стил и неустоим дух.
На базата на последните редове, Ви предлагам следния цитат от книгата, написан чрез майсторското слово на Съмърсет Моъм:
“Предпочитам вулгарния пред предвзетия писател, защото животът е вулгарен, а писателят търси  да изобрази именно живота”.




ПРЕДЛАГАМ ВИ ОТКЪСИ ОТ “РАВНОСМЕТКАТА”


 "Още не съм се справил с проблема за злото. Той придобива особено значение, когато преценявате дали съществува Бог и (ако съществува) какъв трябва да си го представяме. Един всемогъщ Бог може съвсем справедливо да бъде обвинен за съществуването на злото в света и би било глупаво да се отнасяме с възхищение към него или да се прекланяме пред него. Но умът и сърцето въстават против идеята за един невсеблаг Бог. Тогава ние сме принудени да приемем предположението, че Бог не е всемогъщ; един такъв Бог не съдържа в себе си обяснение за своето собствено съществуване и съществуването на създадения от него свят."

 
"Много от нас изпитват неудобство, когато ни отправят цветисти комплименти. Странно е вярващите да си въобразяват, че Бог е доволен от това щедро отрупване с комплименти. На младини имах един по-възрастен от мен приятел, който често ме канеше на гости. Дълбоко религиозен, той четеше всяка сутрин молитви пред домашните си. Той обаче бе зачертал с молив всички пасажи от молитвеника, които възхваляват Бога. Той казваше, че няма нищо по-вулгарно от това, да възхвалявате хората право в лицето, и като джентълмен, не можеше да допусне, че това ще се понрави на Бога, защото, в края на краищата и самият Бог е джентълмен…
Хората са страстни, хората са слаби, хората са глупави, хората са жалки; да понесат върху себе си такова грандиозно нещо като гнева Господен ми изглежда твърде безсмислено."
"Бог толкова настойчиво иска да му вярвате, като че без вашата вяра не е убеден в собственото си съществуване. Той обещава награди на онези, които вярват в него, а неверниците заплашва с ужасни наказания. Що се отнася до мен, аз не мога да вярвам в онзи Бог, който ми се сърди за това, че не вярвам в него. Аз не мога да вярвам в един Бог, който е по-нетърпелив от самия мен. Аз не мога да вярвам в Бог, у когото няма нито чувство за хумор, нито здрав разум. Преди много години Плутарх изрази всичко това само с няколко думи: “Нека по-скоро – пише той – да кажат, че Плутарх не съществува и никога не е съществувал, отколкото, че Плутарх е непостоянен, капризен и избухлив, способен да си отмъщава по най-малък повод и да се обижда от дреболии.”
"Вярата в безсмъртието не е обезателно свързана с вярата в Бога, но да отделите едното от другото е трудно. На практика, както знаем всички, тези две понятия са така неразривно свързани, че задгробният живот се е разглеждал като най-мощното средство на Бога в неговите отношения с хората. Той дава възможност на милосърдния Бог да награждава праведните и с удовлетворение да наказва неверниците. Доказателствата за безсмъртието са много прости, но не се ли вземат като предпоставка за съществуването на Бога, стават безсмислени, слабо убедителни…"
"Ако Бог е любов, тогава хората за него са ценност и не е възможно да се вярва, че онова, което е ценно за Бога, може да се остави да загине. Но тази точка поражда съмнение. Обикновеният опит, особено този на философите, сочи, че много от хората не представляват кой знае каква ценност. Безсмъртието е твърде величествено понятие, за да се свързва с него съдбата на простосмъртните. Те са толкова нищожни, че не заслужават вечни мъки, нито пък са достойни за вечно блаженство…"

 
"Ако тогава отхвърлим като твърде съмнителни съществуването на Бога и възможността за задгробен живот, за да се ръководим от тях, необходимо е да решим къде се крие смисълът и предназначението на живота. Ако смъртта слага край на всичко, ако не бива да се надявам в идването на доброто, нито да се страхувам от злото, тогава трябва да се запитам защо съм дошъл на тази земя и как трябва да се държа. Отговорът на тези въпроси е твърде прост, но той е толкова неприятен, че повечето хора отбягват да застанат лице в лице с него. В живота няма нито цел, нито смисъл. Ние сме временни заселници на незначителна планета, въртяща се около малка звезда, която на свой ред е частица на една от безброй много галактики… След цяла вечност ще изчезне и човекът. Тогава не е ли все едно дали човекът някога е съществувал? Той ще остане само една глава от историята на Земята, така безполезна, както и главата, в която се говори за живота на странните чудовища, населявали Земята в праисторически времена…"
"Болшинството хора мислят недостатъчно. Те приемат без разсъждение своето присъствие в света: слепи роби на онази сила, която ги движи, те се въртят насам-натам, за да удовлетворят своите естествени импулси и когато силата изчезне, угасват като пламъка на свещта. Техният живот е чисто инстинктивен. Възможно е да проявяват в това по-голяма мъдрост."

“По-късно опознах в разни страни много политици с високи постове.  И непрестанно недоумявах от посредствеността на техните умове. Установих, че са зле информирани за най-обикновените неща в живота, и твърде рядко откривах у тях остър ум или яркост на въображението. По едно време бях склонен да мисля, че дължат своето знатно положение изключително на ораторския си талант, защото е невъзможно човек да се издигне на власт в едно демократично общество, ако не е в състояние да грабне слуха на публиката; а ораторския талант, както всички знаем, не винаги е съчетан с умствени способности. Но въпросът явно не стои така, понеже видях държавници, които по моему не бяха много умни, а направляваха обществените дела с известен успех. Изглежда, за да управлява една нация, човек се нуждае от специфичен талант, който съществува извън сферата на общите способности. По същия начин опознах и редица делови хора, които спечелиха огромни състояния и доведоха до разцвет големи предприятия. Но по отношение на всичко извън тяхната работа те бяха лишени дори и от най-прост разум.”
 ”Почти всички хора обичат да говорят за себе си и им пречи само обстоятелството, че другите не искат да ги слушат.”


понеделник, 21 ноември 2016 г.

Романът "ГОРЧИВА ЛУНА" от ПАСКАЛ БРЮКНЕР



   Категория: Чужда проза
 Издателство: IMG
 Година на издаване: 2013

 Страници: 280
 Корици: меки



Романът „Горчива луна” както казва френския писател Паскал Брюкнер е роман на жестокостта. Бих добавил, че повествованието в книгата много умело сгъстява сюжетното развитие, за да подсили интереса и вниманието на читателя и изостри напрежението в конфликтните ситуации. В сюжета на книгата със силата и красотата на словото са отразени дивите и жестоки страсти между Дидие и Беатрист. 

Тази история за тъмната страна на любовните чувства и страсти води до краха и провала на една връзка и напразните надежди. 

Дидие и Беатрис водени от желанието за страстно пътешествие, се качват на голям презокеански кораб, без да подозират какво ще им поднесе съдбата, след фаталната среща със сакатия Франц и предстоящите чувства към съпругата му Ребека. По време на пътешествието, което има своята цел, инвалида Франц потапя Дидие в тъмните води изпълнени с животинска и жестока сексуална перверзност с новата връзка – Ребека. Този роман е една блестяща история, описана с изключително умение, талант и чрез художественото слово на писателя Брюкнер. В книгата се разказва за дивите и животински сексуални желания на главния герой към Ребека, правейки се на животно и за моралния упадък на личността от съвременното общество в западния свят през 50 – те години на 20-ти век. Романът „Горчива луна” е ярка и блестяща картина на модернистичните и филисофско-психологически възгледи на писателя, който не само обгрижва с любов своите герои, но ги изтласква и потапя в крайностите на сексуалните страсти на любовта, изпълнени със животинска стръв и отровна жлъч. На преден план в сюжета изпъква една нова реалистична житейска картина по време на модернизма, описана с изключителен и стегнат стил и качественото слово на Брюкнер като писател, публицист и есеист. Бих добавил, че в повествованието на този вълнуващ и драматичен роман се усещат философските възгледи на автора относно личността, която е носител на морала и ниските страсти в западния свят през първата половина на двадесети век. В конкретния случай се стига до най-хубавата идея – на всеки се дава възможността да управлява съдбата си, за подобряване на своето съществуване. За целта е необходимо личността трябва да открие най-напред в себе си тъмната страна и яростния сексуален хедонизъм, ако има такива, независимо от степента им. В края на повествованието на романа се стига до инфарктното клинично състояние на чувствата и ситуациите. Според мен не става дума за една обикновена любов. Тук любовта е изключително страстна. Тя достига до крайност на емоционалното и сексуално състояние, завършвайки с провала на една силна връзка и последиците, които остават след апокалипсиса на страстите и химерите . Още от първите редове книгата грабва вниманието на читателя и не дава възможност да се откаже от четенето. А това е така, защото ни завладява с изключителния стегнат стил на френския писател, публицист и есеист Паскал Брюкнер и умението му да си служи със словото. Романът заслужава да бъде прочетен. …………. Николай Пеняшки 20.04. 2014 г. Добрич 

ЦИТАТИ ОТ РОМАНА 

„Винаги съм предпочитал срещнатите от самия мен хора пред онези, с които ме запознават приятелите ми. Защото съм убеден, че съдбата, която е наредила да се срещнем, по тайнствен начин ще продължи да оплодотворява нашия съюз. А непредвиденото си остава единствената сила, способна да спре живота.” 

„Трябваше да мине известно време, преди плътските ни отношения да се издигнат на висотата на шумния ни и разнообразен съвместен живот. Веднага заобичах това пищно тяло, чийто апогей не беше талията и което биеше на очи с ясно различимите си чудеса като притегателни центрове. От косата до пръстите на краката тя запазваше ясните извивки на обемите, които извиваха високите й гърди: двете колони на бедрата й израстваха изведнъж от земята, преминавайки в един гръб, който безкрайно се проточваше чак до финия и малък череп.” 

„В нашето общество женската голота е мярката за всички неща, възнаграждението и мечтата на всекиго от люлката до гроба. Нарисувах Ви една пресилена картина на тялото на Ребека, възхвалявах й пропорции, главозамайващия и корем, но още нищо не съм Ви казал за онова, което наистина ме подлудяваше у нея: това беше задникът й , най-красивият който някога ми се е случвало да видя.” 

„Топлата, гъвкава, разкошна Ребека твърдо бързо се превърна в съвокупността от всички жени, които я бяха предшествали в сърцето ми. За мен тя беше несекващ извор на размисъл и възторг. Навсякъде я следваше корона от светлина, омагьосан кръг, в който отивах да си изгоря крилете като пеперуда, смаяна от лампата, която ще я изпепели.”

„ Простете всичко на един луд човек, прикован към одъра си, и отживялата сантименталност и баналността на неговата история. Сома Ви моля: не осъждайте бъркотията, предизвикана от прекалено силните чувства.” 

„ Трябваше да спрем до дотук: любовниците трябва да се разделят в най-силния миг на страстта си, да избягват един от друг от прекалената хармония, както някои се самоубиват от прекалено много щастие. Вярвахме, че сме в зората на света, но трябваше човек да е глух, за да не чуе шума на прибоя, който оповестява спускането на нощта. С многообразието на фантазиите, към които ме бе привикнала, Ребека бе разтърсила у мен единствения вкус, който дремеше в душата ми още от детските ми години, вкуса към новото заради това, че е ново. Аз очаквах винаги нещо повече от нея, изисквах тя да ме учудвах, да ме изненадва с ослепителни пируети и изобретения. ” 

„ Преситен от сладострастие и изобилие, аз довършвах разрушаването на магията. Бях гладен за шум, за оживление, за тълпи, за врява. Скоро между Ребека и мен се установи атмосфера на глухо раздразнение: аз охладнявах, непостоянният ми характер, задушен за малко от умопомрачителна индивидуалност на приятелката ми, отново изплуваше на повърхността. Ребека беше за мен това, което аз бях за нея; един брутален шок, огнен дъх, който бе помел всичко. Тази вече освободена дива енергия сега се обърна срещу нас. Бурите и мощните флуиди, които бяхме натрупали, нямаше да закъснеят да избухнат в истински стихии.” 

„Ликувах: играех си на феминист, смазвах Ребека в името на достойнството й, намирах у себе си известен талант за просветена мерзавщина.” 

„ Изтезанията, които налагах на Ребека, криеха в себе си тази малко налудничава мечта: от мрачните води на унижението да избликне отпечатъкът на едно ново и добре закалено чувство. И тъй като не исках да повярвам, че химерите ни затъват като в пясък, жестокостта представляваше поредната извратена тактика за прелъстяване. Който иска, нека да разбере."
„Така митичният ореол, с който бях обградил Ребека, странността й, която ме тероризираше и същевременно опияняваше, вече ми станаха познати до втръсване.” 

„Не можех да се освободя от увереността, че истинският живот е другаде, далеч от жалкия кърпеж в семейните отношения и добродетелните глупащини на лудата любов (която на практика е върхът на охладняването, защото има за цел да ни направи поносимо до безкрайност присъствието на едно и също лице). Мисълта, че трябва да влача тази жалка връзка в безконечния мрак на едно опропастено съществуване, ме караше да настръхвам.” 

„ Повечето мъже гледат как минават жени, които желаят, които никога нямат да имат, и се примиряват; аз бях безутешен по тези мимолетни минувачки и всяка една беше рана, която не преставаше да кърви. Болеше ме от пропуснатите възможности, както у ампутирания го боли отрязаната ръка.” 

„Разбира се, ходих и с курви, подлудяваха ме като някаква паша, трептящи от живот, с полуразголени гърди, освободени бедра, слабини, украсени с дантели и жартиери, приканващи минувачите към просташки удоволствия в тъмни бърлоги. Ценях ги от епикурейство, от любов към скоростта като един бърз начин да имам възможно най-много тела за възможно най-малко време. Служех си с плащането само да съкратя дистанцията между апетита си и задоволяването му.” 

„Ребека ме бе нарекла мръсник: признавах този недостатък в себе си. Бях избрал злото заради удобството, за да бъда нещо, а не нищо.”


******
МОЯТА ОЦЕНКА:
* ИСТОРИЯ - 6* ГЕРОИ - 6* СТИЛ НА ПИСАНЕ - 6* ЕЛЕМЕНТИ НА ИЗНЕНАДА - 5.50* ТЕМИ НА РАЗМИСЪЛ - 5+* ЕМОЦИОНАЛЕН ЗАРЯД - 6* СТЕПЕН НА ОРИГИНАЛНОСТ - 6 * МАРКЕТИНГ, ПРОМОЦИЯ И ХИТОВ ПОТЕНЦИАЛ НА КНИГАТА - 5 
-----Общ успех: Отличен (5,69) 



РОМАНЪТ "ЧЕТВЪРТЪК" ОТ ЗДРАВКА ЕВТИМОВА


( Ревю на книгата от Николай Пеняшки )

Заглавие
:
 „Четвъртък”


        Автор: Здравка Евтимова
        Жанр: проза
        Корична цена: 6 лв.
        Меки корици
        Брой страници: 272
        Дата на издаване: 12. 2003 г.
        ISBN: 9544911359


      Тези, които не знаят романа „Четвъртък” от българската писателка Здравка Евтимова, дори и за тези, които го знаят, но не се го чели, нека да го грабнат, и прочетат.  
   Заглавието е предизвикателно, дори привлича вниманието на читателя, за да отвори книгата и да я зачете. 
   В своя роман писателката разкрива и описва живота на четири жени в съвременна България, и как посрещат своите обстоятелствени предизвикателства, как ги разрешават, в зависимост от личностните амбиции и индивидуален характер. 
  Едната е Симона – дебело момиче, чийто баща не може да пише на правилен български език. Въпреки това той властва над цял окръг, продавайки на населението дрехи втора употреба, телевизори, нискокачествен алкохол, презервативи, метални конструкции и други сто-ки. Заради конкуренцията, която има, избухват бомби пред къщата му. Идва моментът на житейския му край, когато бива застрелян пред дома си.             Дъщеря му Симона наследява цялата империя от цехове, мандри, кръчми и магазини. Подхванала здраво бизнеса, тя го ръководи с не  по-малка жестокост от баща си и превръща населението в свои крепостни селяни. Тя е влюбена в циганина Симо, на когото плаща от самото начало за да спи с нея. Той я обича пламенно от цялата си душа, без да знае коя е; жената която иска да стане негова съпруга.   Симона е приятелка на госпожа Арсениева, която е съпруга на един от най-влиятелните бизнесмени в югозападна България. Тя е изключително привлекателна, но е отегчена от бизнес-партньорите на своя съпруг. Въпреки че спи с един от тях, мечтае за Д.- тайнственото момиче, което я масажира веднъж седмично. 
   Майката на Д. е безработна преводачка от руски език, която става по принуда гувернантка на сина на г-н и г-жа Арсенови. 
    На фона на повествованието изпъква образът на Нора, която е корава и със силна воля млада жена, работеща в долнопробно кафене „Мазното”. Тя често бива подложена на непоносими унижения. Въпреки всичко излиза победител в своята борба с насилниците и силните на деня. Младата Нора се грижи за болната си майка и за своите братята близнаци,  които напускат родината, търсейки своята реализация, с цел за по-пълноценен живот.
    Д. е масажистка. Тя се принуждава да спи срещу заплащане със сина на богатата дама, за да гарантира правилното му сексуално развитие, е най-силната студентка в потока, която застава с непроницаемо лице и борческо, непокорно сърце пред порочния  и потискащ свят, готов да я превие.
   Романът „Четвъртък” е предизвикателен роман и не позволява на читателя да се отдели от книгата. В повествованието се усеща упоритостта и желанието за оцеляване в съвременните условия на нравствената пустош в днешна България, редом с алчността и моралния упадък във всичките му категории. 

    Този роман е четиво за смазващата сила на парите, редом с алчността, за глада, любовта, която оцелява въпреки обстоятелствата, предателствата, продажността и подкупите. 
      В сюжетното развитие на книгата се усеща раждането на надеждата, че съвременна България бавно и болезнено, но въпреки трудностите успешно се откъсва от черната сянка на насилието, корупцията, моралната деградация и унижението, за да се придвижи към по-добри човешки дни за целокупния български народ.
    За мен е важно да отбележа, че романът „Четвъртък” е отражение на българската реална действителност, пълна с всичките и негативи, с противовес в лицето на човечността, и любовта, които движат човечеството напред към по-добро. 
    Стилът на писане е перфектен, без натрапчивост спрямо читателя, което е доказателство за качеството на романа и неговата изключителна популярност в много страни по света. 
    Книгата се чете изключително леко и въвлича вниманието, и мисълта в необятния простор от негативни явления, редом с позитивните. 
    Романът „Четвъртък” е изключителен роман, който горещо препоръчвам.


        МОЯТА ОЦЕНКА:  
       
      * История  - 6
       * Герои – 5.50
         * Стил на писане – 6
       * Елементи на изненада – 5.50
       * Теми за размисъл – 6 
       * Емоционален заряд – 6
       * Маркетинг, промоция и хитов потенциал – 5.50 

                                              Обща оценка:  Отличен  5,78

     ________________________________ 
автор: Николай Пеняшки – Плашков 
Добрич
22.03. 2015 г. 
гр. Добрич 
час: 22.23 ч.